Napindító Csikung

Töltsd le “Napindító csikung” írásomat!

Miért érdemes elkezdeni csikungozni? Miben fogja megváltoztatni az életed? 

10 olyan érvet találsz ebben az írásban, amit elolvasva biztosan kedvet kapsz egy olyan ősi kínai mozgásformához, ami nem csak egészségesebbé tesz, de boldogabbá is. Mindezt úgy, hogy nem fogsz megizadni, nem fog a nehezedre esni, mégis érezni fogod már pár nap múlva is a mozdulatok jótékony hatásait. 

Ha többet szeretnél megtudni a csikungról, hogy mitől olyan népszerű keleten és miért működik több száz, ezer éve, kattints a linkre és töltsd le az írást. 

A meditációt egy nagyon izgalmas témának tartom. Részint azért, mert rengeteg tévhit kering körülötte, nem megfelelően értelmezzük, részint pedig, mert igen hasznos dolog, amit ha egyszer képesek vagyunk megérteni és megtanulni, akkor egy másik világ tárul fel bennünk és körülöttünk. Nagyon sokan írtak már a meditációról, számtalan nyugati és keleti könyv foglalkozik a témával. Ebben a cikkben igyekszek kitisztítani a képet és közelebb hozni magát a fogalmat.

Több, mint egy éve küzdünk egy vírussal, melyet a legtöbbünk értetlenül szemlél. Nem értjük, hogy a sok korlátozás ellenére miért nem csökken a megbetegedettek száma. Biztosan mindenkinek van közeli ismerőse, rokona, aki közvetlenül vagy közvetetten a vírus miatt hunyt el. Nem vagyok ezzel én sem másként. Gyászolunk, betartunk olyan intézkedéseket, amiket lehet nem is értünk. A legtöbben félünk, mert a média a szenzáció és a megírható hír miatt a figyelem középpontjában tarja a vírushelyzetet.

A kínai orvoslásban évezredek óta ismert, hogy minden testi rendellenességnek érzelmi vonatkozásai is vannak. A gondolatok, a mentális impulzusok és általában a psziché erős hatást fejt ki a közérzetünkre és egészségünkre. Erről már több cikket is írtam, hogy valójában az érzelemink betegítenek meg minket. Ha ez így van, akkor miért nem foglalkozunk ezzel a témával többet? 

A csikung gyakorlása többet jelent, mint hogy mozgunk egy kicsit. Többet annál, hogy magunkkal foglalkozunk és az egészségünkön dolgozunk. A csikung gyakorlása megmutatja nekünk, hogy hol tartunk és merre haladunk az életünkben, a mindennapjainkban. Megtanít minket újra lélegezni, megtanítja számunkra, hogy miként érzékeljük magunk körül a teret és az időt. A csikungban a kulcsszavak a szabályosság és a folytonosság. Ebben igyekszek most segíteni, hogyan találhatjuk meg a megfelelő ritmust a csikung gyakorlásában, és hogyan állíthatunk be hatékony munkameneteket, ha kevés idővel rendelkezünk.

Ha őszintén magadba nézel és felteszed a kérdést: „Mennyire vagy önmagad minden helyzetben?” Mennyire hasonolunk meg bizonyos szituációkban? A válasz persze bennünk van, a legtöbb esetben azt kell mondanom, hogy úgy éljük le az életünket, hogy mások kedvében járunk. Azonban jó ha tudod, a legspirituális dolog, ha önmagad adod, ha önmagad vagy.

Mindenkinek van álma arról, hogy hol szeretne élni. Lehet ez egy tengerparti luxusház, egy lakatlan sziget, egy nyüzsgő világváros, vagy egy toscana kisváros. Személy szerint mindig egy olyan helyet álmodtam meg, ami egy hegyekkel körülölelt kis tó partján lévő házikó. A legtöbb esetben egész életünkön át hordozzuk magunkban ezt az álmot, ami nagy valószínűséggel soha nem fog megvalósulni. Jobb esetben eljutunk egy olyan helyre, amit megálmodtunk, esetleg pár napig élvezzük is, de a valóságban egy örökös vágykép marad, amit nem valósítunk meg. Hogy miért nem?

2021 a változások éve lesz. Biztos, hogy a körülmények nem lesznek ideálisak. Biztos vagyok benne, hogy nem is fognak megoldódni a vírusproblémák, ahogy biztos vagyok benne, hogy jönnek majd újabb gondok is. De abban is biztos vagyok, hogy én azon fogok dolgozni, amihez értek, amivel többet tehetek. Nem foghatom majd rá a külvilágra, hogy nem sikerült. Csak is azzal tudok szembenézni, amit én tettem meg, vagy nem tettem meg.

Egyre ismertebb kis hazánkban Dr. Joe Dispenza munkássága. Tanfolyamai már elérhetőek magyar nyelven is, ahogy könyvei is. Miután képes volt saját magát meggyógyítani egy többszörös gerincsérüléssel járó balesett után, pusztán mentális képességekkel, elkezdte kutatni a területet. Életét a biokémia, a kvantumfizika és az epigenetika kutatásoknak szentelte. Világszerte tart előadásokat a legújabb tudományos eredményeket publikálva, bizonyítva, hogy az elme és a gondolat lépes megváltoztatni a testünket és a saját valóságunkat. 

Mik is lehetnek azok a kérdések, amik a legfontosabbak mindenki életében? Ezek a kérdések úgy gondolom, hogy nagyon egyszerűek, azonban a megválaszolásuk már nem annyira egyértelműek. A legtöbb ember fel sem teszi őket magának, ha mástól kapja meg, akkor sablonos válaszokat ad. Azonban ezen kérdésekre ha megtaláljuk a választ, akkor minden megváltozik és értelmet nyer.

A mosoly ártatlan gyermekkorunkban még szívből jön és önfeledt. Majd ahogy nővünk fel ez a képességünk átalakul, megváltozik. Vannak emberek, akik teljesen elfelejtenek mosolyogni. Pedig a mosoly az egyik legtermészetesebb emberi megnyilvánulás. Ha valaki rád mosolyog, akkor önkéntelenül is visszamosolyogsz. Így vagyunk kódolva. Ahogy a nevetés is, ez is ragályos. Sokféle mosolyt ismerünk, főleg mi felnőttek. A spontán mosoly a legszebb és legőszintébb. A többi inkább csak a kommunikáció egy fajtája, mint az ironikus mosoly az erőltetett vagy esetleg a műmosoly.

Amikor még élt nagyapám büszkén meséltem neki, hogy mennyit kerékpároztam, merre jártam és hogy imádom ezt a mozgást. Ő a maga nyugodt stílusában gratulált nekem, majd elmesélte, hogy amikor fiatal volt, az 1940-es évek végén minden nap 30 km tekert be dolgozni, majd 30 km haza. Minden nap letekert 60 kilométert. Minden nap mozgott, úgy telt a napja, hogy még ha nem is sportnak fogta fel, de átmozgatta a testét. Mindez két generációval korábban történt csak.

Biztos megfigyelted már magadon, hogy a gondolataid mennyire le tudnak kötni. Ezek lehetnek kisebb problémák, amikre megoldásokat keresel és gondolatban ezen rágódsz, mint például egy feladat, ami vár rád a munkában, egy bántó szó, ami elhagyta párod ajkát, stb. Azok a gondolatok, amik rendszerint jelen vannak, folyton foglalkoztatják az elménket, mint egy betegség, amiben szenvedünk, egy rossz kapcsolat, amiben őrlődünk, az anyagi gondjaink, hogy folyton el vagyunk úszva, nincs időnk semmire, az aggódások, a merengések a múlton, vagy csak a tervezgetések, hogy hova menjünk nyaralni, mit kellene elintézni, vagy a vágyaink, amik legtöbbje nem teljesül be. 

A legtöbb nyugati ember úgy gondolja, hogy az íróasztal mögött kell használni az agyunkat, amikor azonban a test fejlesztéséről van szó, szabadjára engedik a gondolataikat. Úgy vélik, hogy elég a testet edzeni, azonban nem foglalkoznak a test belső energiájának egyensúlyba helyezésével. Azaz a gyakorlatokat úgy végzik, hogy szellemi összpontosítás nem történik. Pedig bármilyen fura is, de az energia a tudattal is irányítható. Ha erre valaki képes, akkor a testi képességek megsokszorozódnak. 

Az emberi természet alapeleme, hogy a boldog szeretne lenni. Ugyan a legtöbb ember nem is tudja megfogalmazni, hogy mi is a boldogság. De talán ez a kisebb gond, hisz ezzel már filozófusoknak is meggyűlt a gondjuk. A nagyobb, hogy sokan arra sem tudnak válaszolni, hogy mi tenné őket boldoggá. Legtöbbünk fejében az a válasz áll, hogy a pénz, az anyagi gazdagság, mert az gondtalanná tesz. Azonba a boldogság ennél jóval több és egyben jóval kevesebb is. Véleményem szerint a boldogság a pillanatokban lakozik, amikor meglátjuk a reggeli napfényben a páracsepp csillogását, amikor a kutyánk csaholva köszönt, vagy gyermekünk szeme csillogón tekint felénk. 

A legtöbb kapcsolat ugyanazokon a megy keresztül.  Számos kutatás vizsgálta, hogy miért is mennek szét a párok, mi okozza a legnagyobb gondokat? Az évek alatt változunk, fejlődünk, átalakul a testünk, más dolgok után vágyunk, így elkerülhetetlen két ember között, hogy ne legyen nézeteltérés. Ezért is fontos, hogy a viták elől ne elmeneküljünk, hanem készüljünk fel rájuk és legyen stratégiánk arra, hogyan kezeljük azokat. Mik a leginkább elkövetett hibák, ami miatt nem megfelelően kommunikálunk egymással?

A csikungról általában véve keveset tudnak az emberek. Vagy hallott már róla valaki, vagy még egyáltalán nem. Aki már hallott róla, annak is leginkább felületes információi vannak. Illetve vannak akik, már tanulták valamelyik válfaját, de igazán nincs egységes képük nekik sem a csikungról. Ebben a cikkben igyekszem összeszedni azokat a dolgokat, amik leginkább homályosak a témával kapcsolatban és közelebb hozni ezt a keleti irányzatot az olvasóhoz. Könyveket lehetne megtölteni azzal, hogy megértsük valójában mi is a csikung, miért működik, mitől olyan hatékony. 

Mennyire foglalkozol azzal, hogy szeresd magad? Amikor a tükörbe nézel, akkor mit szoktál látni? Mit mondasz magadnak? Az önszeretet egy nagyon különös dolog. Ha próbáltad már szeretni magad, akkor tudod miről beszélek. Önmagunk legnagyobb kritikusai vagyunk. Sokszor olyan dolgokat látunk magunkról, amik nem is valósak. Viszont, amikor rendben vagyunk magunkkal, igazán kedveljük, szeretjük a tükörből visszanéző személyt, akkor az élet is sokkal könnyebb és vidámabb. 

Sok helyen lehet hallani azt, hogy 21 nap kell ahhoz, hogy valami szokássá váljon. Valójában ez nem ennyire egyszerű. Azaz ez nem azt jelenti, hogy valamit elkezdsz az egyik nap, például reggelente iszol egy pohár vizet és ha ezt 21 napon keresztül végzed, akkor az már szokássá alakul.  Igen, nagyobb az esélye, hogy egy helyes szokást kialakíts, ha minél tovább végzed, de nincs egyetlen misztikus szám sem, ami ezt foganatosítja.

Mai világunkban az értékrend arról szól, hogy milyen magasan vagy a társadalmi hierarchián. Mennyi pénzed van, milyen autóval jársz, mekkora a házad, a legújabb és legdrágább telefon, óra, ruha mutatja azt, hogy hol helyezkedsz el azon a bizonyos ranglétrán. Mindannyian nap, mint nap azzal foglalkozunk, hogy mi, személy szerint, hol tartunk jelenleg ezen a ranglétrán, illetve a környezetünkben lévő emberek, akikhez mérni tudjuk magunkat, ők hol tartanak. Mindez természetes jelentősen kihat az önképünkre

Amikor egy gyógyszer tesztelnek, akkor szűkség van alanyokra, akiken letesztelik a gyógyszer tényleges hatását. Ezt általában úgy végzik, hogy felfogadnak kétszáz embert, akik küszködnek azzal a betegséggel, amire kifejlesztették a tablettát. A felének az új készítményt adják, a másik felének csak összehasonlítás céljából egy gyógyszerre hasonlító cukrocskát. Elmagyarázzák, hogy ez meg fogja őket gyógyítani. Persze az alanyokkal nem közlik, hogy melyik csoportban vannak. Azaz nem tudják, hogy ők a placebót vagy a gyógyszert kapták.

Mai világunkban az értékrend arról szól, hogy milyen magasan vagy a társadalmi hierarchián. Mennyi pénzed van, milyen autóval jársz, mekkora a házad, a legújabb és legdrágább telefon, óra, ruha mutatja azt, hogy hol helyezkedsz el azon a bizonyos ranglétrán. Mindannyian nap, mint nap azzal foglalkozunk, hogy mi, személy szerint, hol tartunk jelenleg ezen a ranglétrán, illetve a környezetünkben lévő emberek, akikhez mérni tudjuk magunkat, ők hol tartanak. Mindez természetes jelentősen kihat az önképünkre

Az ősi népi gyógyászatban nem rendelkeztek korszerű eszközökkel, hogy megállapítsák, hogy kinek milyen betegsége van. Leginkább a megfigyelés és tapasztalás útján fejlődtek, alkották meg a saját módszereiket. Olyan, a mai napig is jól működő gyógyító rendszereket építettek ki, amikre igazán lehet támaszkodni. A természetgyógyászatban is használt egyik ilyen rendszerelmélet, a mikrorendszer. De mit is értünk alatta?

Több kutatás kimutatta, hogy a szervezetünk elég intelligens ahhoz, hogy felismerje a természetes tápanyagokat, és azokat megfelelően hasznosítsa és raktározza. Míg ezt szintetikus társaival nem tudja megtenni. Gondoljunk csak bele. A természet megalkotott mindent, amire szűkségünk van. Amikkel be tudjuk vinni a kellő tápanyagokat, vitaminokat a szervezetünkbe.

A számmisztika szerint ez az év a virágzást hozza el nekünk. Számos cikkben olvashatjuk, hogy milyen bőség fog eljönni ebben az esztendőben. Úgy gondolom, hogy az univerzum energiája sok mindent előkészíthet számunkra, azonban ez olyan, mint a szörfözés. Ha nem ülünk fel arra a bizonyos hullámra, akkor nem visz el a partig. Ha csak folyton várunk a tökéletes hullámra, akkor soha nem fogunk a deszkán állni. Ha minden hullámot meg akarunk lovagolni, akkor sokszor esünk le a deszkánkról. Ezzel csak azt akarom sugallani, hogy a csillagok együtt állása, a számmisztika és az univerzális energia, önmagában még nem fogja elhozni a felemelkedést. Ehhez tennünk is kell.

Digitális világunk számos eszközt tartogat számunkra, amire felaggattuk az „okos” jelzőt. Lehet őket szeretni és utálni, szidni és dicsérni. Úgy gondolom, hogy bármi, amit használunk általunk válik azzá, ami. Ha arra használjuk, amire nekünk szükségünk van, akkor az biztos, hogy hasznosan támogat, segíti az életünket.

Míg fiatalon az ember kevésbé foglalkozik az egészségével, hisz jellemzően a szervezetünk gyorsabban regenerálódik, könnyebben megbirkózik a kihívásokkal. Addig ahogy idősödünk nem csak, hogy többet beszélünk arról, hogy mink fáj, mi nem esik jól, milyen egyéb bajaink vannak, hanem érezzük is. Ekkor kezdjük értékelni az egészséget. Addig amíg nem érezzük a hiányát valaminek, addig nem fáj. Majd, amikor eltűnik, akkor tudjuk, hogy a legfontosabb dolog számunkra. Jön a vágy állapota, azaz vágyunk az egészséges életre. Keressük a megoldásokat, kipróbálunk minden féle csoda és kevésbé csodamódszert.

A legtöbb esetben saját gondolataink okozzák számunkra a legnagyobb stresszt. Pár napja Budapesten jártam, természetesen a forgalom szokás szerint rendesen beállt. Lépésben haladtam. Nézegettem a telefonomat, ahova a mailjeim át vannak irányítva és olvasom, hogy a honlapom leállt, nem elérhető. A telefonomon én is ránéztem, és tényleg, nem elérhető. Egyből záporoztak a gondolatok a fejemben, hogy mi történhetet. Meddig lesz így?

Számomra az öngyógyítás azt a gyógyítói tevékenységet jelenti, amikor a beteg maga is tevőlegesen hozzájárul a gyógyulásához, a gyógyításra hivatott szakemberek szaktanácsaira alapozva. Olyan konvencionális vagy nem konvencionális gyógymódokat használ, amik által beindítja a szervezete öngyógyító képességét, valamint a jövőben is egészségesebb életet tud élni.

Ebben a cikkben olyan módszereket szedek össze, amit bárki tud használni arra, hogy az orvos által feltárt betegségén, fájdalmán segítsen. Fontos kiemelnem, hogy az orvos, vagy természetgyógyász orvos diagnózisa alapján kezelje bárki is magát. Ne pedig az interneten összeolvasott tűnetek alapján vélt betegségre próbáljon ki módszereket.

Mindenki saját szemüvegén keresztül látja a világot. Biztosan hallottad, már ezt valahol. Ez a szemüveg, hogy milyen színű, mennyire torzít, maszatos, vagy éles, azon múlik, hogy gyerek korunkban, hogyan befolyásolták, építették fel ránk szüleink, tanáraink, barátaink ezt a bizonyos „szemüveget”, ami nem más, mint a hitrendszerünk. Azaz hogyan gondolkodunk a világról, és természetesen magunkról. Ez utóbbit pedig önbecsülésnek hívjuk.

A csikung a csi gyakorlásának a mestersége. De mi az a csi? A kínaiak az életerővel, az életerő energiájával azonosítják. Az energia három formában jut a szervezetünkbe. Egyrészt velünk születik. Amikor világra jövünk, rendelkezünk egy bizonyos mennyiséggel. Ennek a csinek mennyisége határozza meg, hogy meddig fogunk élni..

Te melyik táborba tartozol? A nyúl vagy inkább teknős vagy? Azaz a lassú és kitartó munkában hiszel, vagy a gyors, egyik napról a másikra eredményeket elérni? Úgy gondolom, hogy mindkettő lehet sikeres, az élet egy-egy területén. Azonban, ha tartós sikerre vágyunk, akkor érdemes olyan szokásokat kialakítani, amik napról napra közelebb visznek a kitűzött célhoz.

A boldogtalanságunknak számos oka lehet. Egyik ilyen ok, hogy vágyaink kielégíthetetlenek. Vágyunk dolgokra. Tárgyakra, kapcsolatokra, egészségre. Aztán mikor megvan, megszereztük, akkor már kevésbé értékeljük, adottnak vesszük. Biztos voltál már úgy, hogy vágytál valami tárgyra (autó, ingatlan, kisebb dolgok, ruha, elektronikai kütyü, stb. )…

Gondolkodtál már azon, hogy mi minden okozhat stresszt az életedben? Mindazok a dolgok, amikben élünk, amik körülvesznek, amit elfogyasztunk nemcsak nyugalmat, de feszültséget is jelenthetnek. Ebben a blogban végigjárjuk, hogy mik azok az egészségünket befolyásoló tényezők, amiket környezeti stresszként említhetünk.

Az nem kérdés senki számára, hogy a légzés az egyik legfontosabb dolog az életünkben. Azonban annak minőségéről már kevesebbet tudunk. Nem csupán egy gázcsere folyamatról beszélünk. Az oxigén elengedhetetlenül szükséges a testünkben zajló élettani folyamatokhoz. Ezen túl a légzés biztosítja számunkra azon energia nagy részét, ami szükséges a szervezetünk számára. A különböző légzőgyakorlatok alkalmasak lehetnek akár a tudatállapot megváltoztatására, különböző vallási élmények átélésére, valamint a testünkben elakadt fájdalmat, vagy hosszabb távon betegséget okozó energetikai blokkok oldására.

Sokat hallunk erről. De hogyan is kell csinálni? Miként váltsunk életmódot? Egyáltalán kell-e? Csak ez a megoldás? 

Minden ember szeretne egészségesebben élni. Az egészség is olyan, mint modern korunkban az áram. Amig van, felkapcsolom a villanyt és világít, melegít, főz és fűt, addig az természetes. Aztán, ha nagy ritkán elmegy, akkor értjük meg, hogy milyen fontos is.

Mi emberek tele vagyunk félelemmel. Félünk attól, hogy kirúgnak, félünk, hogy nem lesz elég pénzünk, félünk, hogy elhagynak, hogy betegek leszünk. Félünk, hogy meghal egy szerettünk, vagy mi magunk. Ezért folyton képeket gyártunk magunkban, melyeket saját félelmeink keltenek életre. Így vagy vele Te is? Ne aggódj, mindenki. Így működünk…

Mi az amire leginkább szűkségünk van? Erre a kérdésre sok mindent lehet válaszolni. Abban talán egyetértünk, hogy az idő az, amiből sokszor jó lenne több. Ezért, ha lenne valami felsőbbrendű erő, aki tudna adni nekünk időt, mindenki életében eljönne az a pont, amikor erre vágyna. Gondoljunk csak bele, amikor életünk végén vagyunk, milyen jó lenne, ha még számos történetre maradna idő. Ha újra kezdhetnénk dolgokat, amiket tudjuk, hogy elhibáztunk. Hány ismert ember utolsó mondatát olvashattuk már, hogy mit tett volna máskép.