Ismej meg egy több ezer éves mozgásformát

MiT ÉRDMES TUDNI a CSIKUNGRÓL?

Így is ismerheted: Qi Gong, Chi Kung

FOGALMI MEGKÖZELÍTÉS

CSIKUNG

Ahhoz, hogy megértsük mit is jelent a csikung, meg kell ismernünk a hagyományos kínai orvoslás alapjait, a chi lényegét, a meridiánok fogalmát, a yin és yang elméletét, az öt elem tanát. Mindez túl sok információ és nehéz átadni pár mondatban. Igyekszem úgy leírni a csikung lényegét, hogy az mindenki számára érthető legyen. Akit részletesebben érdekel az az online tanfolyamaim anyagai között talál erről hosszabb leírást. 

Ha át akarom adni, hogy miről is szól a csikung a legegyszerűbben azt mondanám, hogy a légzés, a mozgás és a képzelet erejének összehangolása. Egy olyan mozgásforma, aminek a története több ezer évre nyúlik vissza. A csikungból fejlődtek ki a harcművészetek, mint például a kung fu, vagy a tai chi. Ha le akarjuk fordítani a jelentését, akkor a test energiájának fejlesztését jelenti, annak áramoltatását. Fajtáit tekintve, van öngyógyító, harci és egészségmegőrző csikung.

A több ezeréves múltjának köszönhetően egy olyan tökéletességre kifejlesztett mozgásforma és belső elixír, aminek művelése olyan szinten egészségessé tesz, hogy nem csak elkerülnek a betegségek, hanem bizonyos szinteken gyógyítani is tudsz vele másokat. De ennyire ne szaladjunk előre.

A csikung világ szinten hasonló népszerűségnek örvend, mint a jóga. Iskolákban, de már óvodákban, munkahelyeken is oktatják, hogy kevésbé legyenek betegek a tanulók, alkalmazottak. Élettani szinten ugyanolyan pozitív hatásokat érhetünk el vele, mint a jógával. Azonban ezt könnyebb megtanulni és gyakorolni is.

A csikungnak nagyon sok irányzata alakult ki. Ennek köszönhetően sokféle csikungot lehet tanulni, művelni. Sokszor össze is keverednek a fogalmak. Vannak a mozgásos gyakorlatsorok, amit Wai Dan irányzatként ismerhetünk. Itt megtanuljuk a tudatos légzést, az elengedettség érzését, a precíz mozgássorokat és a képszerű vizualizációt. Rendszeres gyakorlással, fegyelmezettséggel az életenergia áramlásával feloldjuk a meridiánrendszerben lévő blokkokat, aminek hatására a szervezet energiaellátása javul. Aki képes ezt megtanulni, kitartóan gyakorolni az megőrzi az egészségét és hosszú egészséges életet él.

A másik irányzat a Nei Dan, mely inkább meditációs gyakorlatok útján éri el az energiablokkok oldását. Sokkal erősebb a képmedicina, kevésbé a mozgáson van a hangsúly. Magyarországon tanulható egyik változata a Csung Jüan Csikung.

„Nézzétek a fiatal harcosokat. Valamennyi becsvágyó és erős. A legtöbben abban reménykednek, hogy szerepet kapnak egy kung-fu filmben. Keményen edzenek. Ez jót tesz nekik ebben a korban. Ha idősebbek lesznek és tanulnak vagy dolgoznak, már nem lesz ennyi idejük edzésre. Akkor jön el a tajcsi ideje. Azzal az ember gyakorolhatja a harc valamennyi fontos mozgássorát, hogy ne jöjjön ki a gyakorlatból. Ezért is nevezik árnyékbokszolásnak. A csikung még később jön. Ez a technika lassabb mozgásokból és rövidebb gyakorlatokból áll, ami jót tesz az egészségnek. Nem véletlen, hogy a csikungot főként idősebb emberek gyakorolják nagy előszeretettel. Kínában az egészségügyi ellátórendszer nem nevezhető éppen optimálisnak, ezért mindenkinek magának kell gondoskodnia arról, hogy lehetőleg ne betegedjen meg. Léteznek olyan gyakorlatok, amelyeket valamikor csak a császár végezhetett el, vagy az ország legfőbb méltóságai. A csikung azonban ma már szerencsére mindenkié.”

Kínai mester

Az vitathatatlan, hogy milyen pozitív hatásai vannak a csikungnak, azonban, ha eredményeket akarunk, akkor neki kell állni és rendszeresen gyakorolni. Azonban ez nem olyan nehéz feladat. Hisz nincs szükség hozzá különösebb előkészületre, helyre vagy ruházatra. Bárhol végezhetjük, akár az irodában, akár a szabadban, vagy otthon. 

Ugyan sokan úgy gondolják, hogy ez az idősek sportja. Viszont minden korosztály számára hasznos lehet. Gyerekkorban javítja a motorikus teljesítőképességet, egyensúlyérzéket, koordinációs készséget. Idősebb korban jó hatással van az ízületi merevségre, átmozgatja és fitten tarja az izmokat.

Nagyon sokat lehet beszélni a csikung jótékony hatásairól. Számos nyugati tanulmány is bebizonyította már, hogy művelése emeli az energiaszintet, rugalmasabbá, fittebbé tesz. Rendszeres gyakorlása erősíti az izmokat, valamint csökkenti a testzsírt, így fogyni vágyóknak is kényelmes mozgás lehet. Szerencsére nem csak kínai mesterektől tanulhatjuk, számos európai oktató is szervezz tanfolyamokat. Hazánkban még mindig nehéz megfelelő oktatásokat találni. Ez az oldal egy jó lehetőséget kínál mindazoknak, akik bele akarnak kóstolni a csikung világába.

Close Menu
×
×

Cart