Szokásaink ereje és hatalma

Sok helyen lehet hallani azt, hogy 21 nap kell ahhoz, hogy valami szokássá váljon. Valójában ez nem ennyire egyszerű. Azaz ez nem azt jelenti, hogy valamit elkezdsz az egyik nap, például reggelente iszol egy pohár vizet és ha ezt 21 napon keresztül végzed, akkor az már szokássá alakul.  Igen, nagyobb az esélye, hogy egy helyes szokást kialakíts, ha minél tovább végzed, de nincs egyetlen misztikus szám sem, ami ezt foganatosítja. Többfajta kutatást folytattak már ebben a témában, de nincs közös érték, hisz nem vagyunk egyformák, máshogy reagálunk, állunk át dolgokra, rendelkezünk tapasztalatokkal és természetesen függ a szokás jellegétől, de attól is, hogy le vagy rá akarunk szokni valamire.

Amit érdemes tudni a szokásainkról, hogy a napi cselekedeteink 40%-a szokások alapján zajlik. Azaz olyan döntéseken, amiket folyamatosan csinálunk, ismétlünk, anélkül, hogy gondolkodnánk rajta.

Természetesen ezek a szokások a legtöbb esetben rossz hatással vannak ránk. Mivel rutinként végezzük, könnyen tesszük, nem rágódunk rajta, azaz a komfortzónánkon belül van, valamint lehet káros az egészségünkre nézve. Csak gondoljunk az esti nassolásra a tévé előtt. A megszokott zsíros ételek fogyasztása, a cigaretta után nyúlni és sorolhatnám még. A jó hír, hogy a legtöbb szokáson lehet változtatni, legyen az rossz, vagy még nem létező, számunkra új dolog és rutinná akarjuk tenni. Ehhez viszont meg kell érteni, hogyan is működnek a szokások.

A szokások három lépésből állnak, amelyek a következők:

  1. JEL: Ez az a programindító, ami megmondja az agyunknak, hogy melyik szokást használja az adott pillanatban, és automatikussá teszi azt.
  2. RUTIN: Ez maga a szokás. Lehet fizikai, mentális, vagy érzelmi is.
  3. JUTALOM: Ez a végeredménye a szokásunknak, amely folyamatosan megerősíti azt, és ismétlésre “biztat”.

A rutinná vált cselekvések az agyunkat teljesen automata pilóta állapotba teszik. Ahhoz, hogy tudjunk változtatni a szokásainkon, vagy új szokásokat vegyünk fel, ahhoz be kell azonosítanunk a jeleket, valamint a jutalmakat. Azonban még egy fontos dolgot kell az egyenletbe belehelyeznünk, ez pedig nem más, mint a sóvárgás. Ugyanis ez egyfajta várakozás, vágyakozás a jutalomra. A sóvárgás az, ami arra ösztönöz. hogy újra a rutinodnak megfelelően cselekedj, és ha így teszel, a végén megkaphatod a jutalmadat. Ha viszont nem végzed el a szokásodnak megfelelő cselekvést, akkor nem kapod meg a jutalmat, és így kielégítetlen marad a vágyakozásod. Emiatt pedig rosszul fogod magad érezni, boldogtalan leszel.

Nézzünk egy példát. Leülsz a tévé elé esténként, mert kezdődik a sorozatod, ez a jel, a vágyakozás, hogy megtud, mi történik az új részben, hogy alakul a cselekmény. A rutin az, hogy nem foglalkozol mással, csak ülsz a tévé előtt, a jutalom pedig az, hogy megtudod mi, hogyan alakult, kivel mi történt. Ehhez még hozzákapcsolódhat egy másik szokás, ha elkezdesz nassolni. Ugyanígy megérthető a jel a tévé előtti ülés, a rutin, hogy magadhoz veszed az édességet és a film közben eszel. A jutalom pedig a finomság édes íze.

Mindez átalakítható, ha a fentieket be tudod azonosítani. Természetesen, ha szeretnél változtatni azon, hogy kevesebb édességet egyél, kevesebbet tévézél, netezél, és ezt az időt például új szokások kialakítására fordítsd, mint például egy esti séta, több beszélgetés a pároddal, stb. akkor a fentiek beazonosításával könnyebben tudod kialakítani a rutint.

Nézzük ezt meg például azzal, hogy minden reggel csikunggal indítod a napot. A jel lehet, hogy kisétálsz az udvarra, vagy kinyitod az ablakot, hogy friss levegő jöjjön be és beleszippantasz. A sóvárgás lehet az, hogy valamilyen fájdalmad szeretnéd csökkenteni, vagy lelkileg szeretnél jobban lenni. A rutin lesz a mozdulatsor, amit megtanultál, a jutalom pedig lehet egy finom falat, ital, vagy csak maga az érzés, hogy így indítottad a napod. A jutalom fontos szerepet játszik egy új szokás felvételénél. Hisz, ha nem jutalmazod meg magad, akkor könnyebben fel fogod adni. Ezért érdemes mindig kitalálni valami jutalmat, amit szeretsz, ami örömet okoz. Ez lehet fizikai vagy lelki dolog is.

Minél többször cselekszel valamit, előbb utóbb rutinná fog válni. Hogy ez 21 nap, vagy több, azon is múlik, hogy az a bizonyos jutalom, főleg az érzés, az mennyire lesz erős. Sokan például azért adják fel a futást, esti sétát, mert vagy nem okoz nekik örömet, nincs belső jóleső érzés, csak mondjuk fáradtság, és elfelejtik a jutalmat beiktatni valami mással, például egy falat csokival, „mert megérdemlem, hisz lefutottam 4 kilométert”. Ha például a mozgás a cél, akkor válassz olyat, ami tényleg örömet tud okozni. Akár egy tollas, ping-pong, ahol lehet versenyezni és az az érzés lesz a jutalom, hogy sikert értem el, tudtam győzni.

Gondold végig a rossz szokásaidat a fentiek szerint. Gondold végig, hogyan tudnád átalakítani és miként tudnál új szokásokat felvenni. Ha ezt a folyamatot megértjük, akkor bármi elsajátítható és megtanulható. Bármit be tudsz építeni a mindennapjaidba. Azt csak javasolni tudom, hogy ez legyen összefüggésben az egészségeddel. Ha pedig a csikungot választod, akkor ebben segíteni fog az oldalon lévő tanfolyam, ami megtanítja a mozdulatokat.

Close Menu
>
×
×

Cart