csikung életérzés

Mi az a csikung?

A csikungról általában véve keveset tudnak az emberek. Vagy hallott már róla valaki, vagy még egyáltalán nem. Aki már hallott róla, annak is leginkább felületes információi vannak. Illetve vannak akik, már tanulták valamelyik válfaját, de igazán nincs egységes képük nekik sem a csikungról. Ebben a cikkben igyekszem összeszedni azokat a dolgokat, amik leginkább homályosak a témával kapcsolatban és közelebb hozni ezt a keleti irányzatot az olvasóhoz. Könyveket lehetne megtölteni azzal, hogy megértsük valójában mi is a csikung, miért működik, mitől olyan hatékony. Ehhez el kell mélyülni a hagyományos kínai orvoslásban, az öt elem tanában, a yin és yang elméletében, a taoizmusban és annak filozófiájában. Ebbe most nem mennék bele részletesen. Akit érdekel az Öngyógyító Tudástárban talál erre leírásokat. Ott elolvashatja és megértheti a keleti energia elméleteket. Ebben a cikkben csak felületesen fogom ezt érinteni, de azért csak ott fogom kezdeni, hogy mi is az a csikung?

A csikung (chi kung, qi gong) több szinten is értelmezhető. Ha távolról nézzük, akkor a csikung maga az élet, egy életmód, életfilozófia, amelyet ha gyakorolsz, akkor ott lesz minden cselekedetedben, mozdulatodban, az emberekhez és a természethez való viszonyodban. Ha egyszerűbben akarom megfogalmazni, akkor a mindennapjaidat teljes tudatossággal végzed, a jelenben élsz. Akik magas szinten művelik a csikungot, már teljesen tudatában vannak a Létezésnek, értik az Univerzum összefüggéseit, az élet körforgását és valamelyest befolyásolni is tudják. De nem szeretnék elmenni a misztikum világába. Inkább nézzük a tényeket. A csikung Kínában fejlődött ki, korai filozófiarendszerekből vett át valamit a több ezer év alatt. Ennek köszönhetően nagyon sok irányzata és még több gyakorlata létezik. Egy olyan rendszer, ami állandóan fejlődik, még most is, az internet világában sokan nyúltak a csikunghoz, merítettek belőle, keverték saját rendszerükkel, vagy vittek bele más rendszerek finomságából, megteremtve újabb irányzatokat, újabb gyakorlatsorokat. De a csikung lényegét soha nem a mozdulatok adják, hanem a mögötte húzódó alapelvek, melyek megtartásával bármely gyakorlat, cselekedet és mozdulat csikunggá alakítható. Ettől csodálatos ez a módszer és képes segíteni nagyon sok emberen, aki megérti és megtanulja.

A csikung történetével, több ezeréves változásával nem untatnék senkit. Akit érdekel, az a Start tanfolyam keretében el tudja olvasni. Inkább próbáljuk megérteni, hogy ma mit jelent a csikung, mivel azonosítjuk. Ha minél egyszerűbben akarom leírni, akkor azt mondanám, hogy a légzés és a mozgás összehangolása, miközben a csi áramoltatását végezzük. Ezzel elérjük, hogy az életerő növekedjen bennünk, ez által a betegségeket megelőzzük és a testünk mellett a lelkünket is megerősítjük. Ez így mind szépen hangzik, de a laikus nem igazán érti, hogy mitől más a csikung, mint egy torna, egy meditáció, attól függően, hogy melyik válfaját műveljük. Ehhez meg kell értenünk, hogy mi is maga a csi (chi, qi)?

A kínai nyelvben általánosan a csi egy kifejezés minden energiára. Egy olyan belső esszencia vagy inkább éltető erő, mely jelen van mindenben, legyen az egy anyag vagy maga az Univerzum. Erről készítettem egy videót, amiben próbálom közelebb hozni, hogy mi is az a csi (chi).

A kung (gong) kifejezés, magába foglalja az erőt, ami eredményez valamit, valóra vált, kiteljesít. De jelenti a munkát, a gyakorlást is. De még így is nehéz pontosan leírni, hogy mit is értünk alatta. Hisz pontatlanság lenne a csikungot az energiával, életerővel való gyakorlásnak, elérésnek fordítani. Kínában a gyógyítók kormegelőzésre használják a csikungot, a harcművészek a hihetetlen erőnlét kifejlesztésére, egyes mesterek pedig a magasabb szintű tudat elérésére.

A csikungot leginkább azért gyakoroljuk, hogy egyensúlyt teremtsünk a testünkben, szellemünkben egyaránt. A gyógyító csikungban a pácienseket a kezelés alkalmával úgy gyógyítják meg, hogy ellensúlyozzák a korfejlesztő hatásokat és rendbe hozzák az egyensúlyt a yin-yang energiák között. Ezáltal visszaállítva a testet egy normális élettani állapotba, így nyerve vissza az egészséget. Ezúton az energiák kiegyensúlyozatlansága újra egyensúlyra találnak és a betegség forrása megszűnik.

A csikung gyakorlása

A csikung gyakorlatok folyamán a tudat, a légzés és a test mozdulatai szorosan kapcsolódnak egymáshoz. A tudat vezeti az energiát és az energia iránya vezeti a test mozdulatait. Ahogy egyre jobban fejlődik a tanítvány úgy fejlődik a képzelőerő, mely segít abban, hogy a gyakorló teljes egészében átélve végezze a mozdulatokat. Ezért a csikung magasabb szintű gyakorlása erős tudati koncentrációt igényel. Ugyanis, ha megszerezted az irányítást a tested, a légzésed felett, egyúttal megszerezted az irányítást a tudatod felett is.

A csikung gyakorlatok edzik a testet. Minden mozdulat közvetlenül vagy közvetetten azt a célt szolgálja, hogy serkentse a test különböző területein a chi körforgását. A gyakorlatok nagy része lassan történik, mely lehetővé teszi a tudat számára, hogy megjegyezze a test mozdulatait. A lassú mozdulatokkal együtt a légzés is lelassul, valamint mélyebbé válik, így a tüdő hatékonyabban tud oxigént felvenni. Azzal, hogy koncentrálsz a mozgásra és a légzésre a tudatod is fejleszted. Felszabadulnak blokkok, ezért van az sok esetben, hogy olyan gondolatok, érzések árasztanak el gyakorlás közben, amire nem is számítasz. A rendszeres gyakorlás folyamán olyan állapotot érhetünk el, ahol már a tudat képes lesz érzékelni minden lehetséges problémát és ellensúlyozza azokat, mielőtt még károkat okozhatnának. Magasabb szinten a csikung mesterek célja a nagy bölcsesség elérése és az univerzum igazságainak megértése.

A csikung irányzatai

Mivel egy több ezeréves rendszerről beszélünk, így mondhatjuk ugyanennyi stílus és iskola terjedt el Kínában, majd egy része az egész világon. Ezért a csikung egy gyűjtőfogalom is a sok különböző irányzatra. Ennek megfelelően a csoportosításukat is nagyon széles skálán lehet felsorolni. Beszélhetünk gyógyító, egészség megőrző, taoista, buddhista vagy harcművészeti csikungról. Másik megközelítésben beszélhetünk mozgásos (dinamikus) vagy meditatív (statikus) csikungról, sőt, a kettő keverékéről is.

Magyarországon viszonylag kevesebb irányzata található meg. Talán a legismertebb a Csung Jüan csikung, melyet a ma is élő Dr. Mingtang Xu alapított. Itthon több mestertől is lehet tanulni, ezt a fajta csikungot, melyet inkább a statikusság és a gyógyító ág jellemez. A waitankung csikung mozgásos valamint rázó gyakorlatokat tartalmaz, melyek segítenek a méregtelenítésben. A Zhieneng csikung szintén mozgásos gyakorlatokból áll, a harmónia és energetikusabb test elérése érdekében. A tao csikung, melyben szintén mozgásos gyakorlatokat lehet tanulni az ősi taoista iskolák alapján. A BaDuanJin, vagy nyolc brokáttekercs gyakorlatsor, mely talán az egyik legismertebb, inkább harcművészeti mesterek oktatják idehaza. Valamint ugyan nem sorolnám a csikunghoz, de annak önmasszázs gyakorlataiból épült és jött létre, a meridiántorna, mely egyre népszerűbb kis hazánkban is.

Az onlinecsikung oldalon elsősorban a dinamikus (wai dan) irányzattal ismerkedhetsz meg, mely az egészség megőrzést helyezi előtérbe. A gyakorlatok során alapvetően lassú, koncentrált, a légzéssel és a tudat mozgásával összehangolt mozdulatokat végzünk. Az energia fejlesztésére törekszünk meghatározott izmok, izomcsoportok megfeszítésével, ellazításával, miközben a figyelem a mozgásra irányul. Az izomfeszítés helyén felhalmozódik a chi és a megemelkedett energiapotenciál következtében a lazítás után az energia áramlani kezd a meridiánokban és a munkára fogott izmok (végtagok) felől indulva tölti fel a test energiavezetékeit és energiatárolóit energiával.

Nehéz a csikungról röviden írni, hisz a történetének, a filozófiájának és a számos irányzatának köszönhetően, ahogy kezdtem is könyveket lehet megtölteni. Talán sikerült egy kicsit átfogóbb képet adni arról, hogy mi maga a csikung. Az én törekvésem, hogy ezt a módszert minél több ember megismerje, megtanulja, elinduljon a csikung életmód útján, ez által az egészségesebb és tudatosabb életminőség szintjére lépjen. Úgy gondolom, hogy mindenki megtalálhatja a saját csikungját, a lényeg, hogy odafigyelj a testedre, a légzésedre, tegyél magadért és fordíts időt a gyakorlásra, mert így lehetsz kiegyensúlyozottabb lélek, aki megtalálja a saját békéjét és minden nap mosollyal az arcán kell és fekszik le.