You are currently viewing Csikung gyakorlási tanácsok

Csikung gyakorlási tanácsok

A csikung gyakorlása többet jelent, mint hogy mozgunk egy kicsit. Többet annál, hogy magunkkal foglalkozunk és az egészségünkön dolgozunk. A csikung gyakorlása megmutatja nekünk, hogy hol tartunk és merre haladunk az életünkben, a mindennapjainkban. Megtanít minket újra lélegezni, megtanítja számunkra, hogy miként érzékeljük magunk körül a teret és az időt.

„Csikung nagyszerű! Csak meg kell találnia az időt a gyakorlásra! “ – írta az egyik tanítványom. A csikungban a kulcsszavak a szabályosság és a folytonosság. Ebben igyekszek most segíteni, hogyan találhatjuk meg a megfelelő ritmust a csikung gyakorlásában, és hogyan állíthatunk be hatékony munkameneteket, ha kevés idővel rendelkezünk.

Csak annyit vállalj, amit biztonsággal el is bírsz.

Amikor valaki először találkozik a mozgásos csikunggal, a klasszikus minta az, hogy nagy a lelkesedés, a „rátaláltam”, „mindig is ki akartam próbálni, ez kell nekem” érzése járja át a kezdőket. A gyakorlatok végzésekor jönnek a pozitív megtapasztalások, amik méginkább növelik a lelkesedést. Ilyenkor a legtöbben komoly elhatározást tesznek, hogy ezt a módszert meg akarják jobban tanulni, és végre elkezdenek mozogni, hála a csikungnak. Majd egy-két hét múlva rájönnek, hogy lehetetlen minden nap gyakorolni, a felállított célok már homályosak. Akár egy órát, akár harminc percet szabtunk meg rendszeres gyakorlásnak, a szakmai, családi vagy személyes kötelezettségeink valósága utoléri őket. Jönnek a kifogások, amikkel megmagyarázzák maguknak, hogy miért is maradt el az aznapi gyakorlás. Végül csak alkalmanként, szabálytalanul gyakorolnak, vagy ami még rosszabb, teljesen abbahagyják, mert nem tudják elvégezni a maguknak kitűzött gyakorlásokat.

Ezért ajánlom, hogy mint minden mozgást, ezt is kezdjük kicsiben. Jobb, ha nagyon keveset, de rendszeresen végezünk, mint sokat, de alkalmanként. Tehát kezdd azzal, hogy kiválasztasz egy-egy csikung mozdulatot, amelyek egy adott szervre vagy meridiánra dolgoznak, amikre épp szükséged van. Ne tegyél többet (és hidd el, nagy lesz a kísértés, hogy még többet és hosszabban végez), de ragaszkodjon hozzá, két hétig, minden nap csak 5 percig gyakorolj. Hagyd, hogy ez a szokás természetes módon épüljön be a mindennapi életedbe, mindenféle erőltetés nélkül. Apránként hagyd, hogy az adott gyakorlat elfoglalja a maga helyét az életedben. Ez lehet 5 perc, de ha csak 3, 4 vagy éppen 8 perc, természetesen a gyakorlattól függően, teljesen jó. A lényeg, hogy kialakuljon a rendszeresség.

Ehhez a napi csikung gyakorláshoz választhatod ugyanazt a gyakorlatot minden nap, vagy két vagy három gyakorlatot, amit váltogathatsz a hét folyamán. Ezen a szinten egyenlőre csak egy szabály fontos: válaszd ki azokat a mozdulatokat, amelyek hozzád szólnak, válaszd ki azokat a gyakorlatokat, amelyek a legkönnyebbek számodra, vagy jótékonyan hatnak rád. A mini csikung tanfolyam keretében is tanulsz pár gyakorlatot, de a Start tanfolyam már számos olyan mozdulatsort tanít, amiből tényleg könnyű kiválasztani azokat, amik a Te testednek a legjobb. Ha odafigyelsz rá, akkor érezni fogod, hogy melyek ezek.

Jobb, ha nagyon keveset, de rendszeresen csikungozunk, mint sokat, de alkalmanként. Tehát kezdd egy-két mozdulattal csak!  Az ugyanazon csikung gyakorlatok rendszeres megismétlése más előnyökkel is jár: lehetővé teszi, hogy érzékeld az összes finomságot és a különbözőségeket. A mozgás egyre ismertebb, spontánabb és könnyedebb lesz. Fokozatosan haladhatsz tovább a technikától és a formai szempontoktól a finomabb érzések és a belső, informális „érzelmi” szempontok felé az érzékelés és a befelé figyelés finomításával.

Mindez természetesen időbe telik, ne siess, és ha nem érzel semmit a gyakorlat során, az nem számít, a cél nem az, hogy pillanatnyilag “érzéseid”, “szenzációid” legyenek, hanem a gyakorlás rendszeressé váljon, hogy lásd az idő múlásával járó előnyöket, és ezáltal fokozatosan konkrét eredményeket érzékelhess az egészségi állapotodról, érzelmeidről, fizikai állapotodról, általános közérzetedről és általánosabban az életedről.

Felmerül még egy fontos kérdés, hogy melyik napszakban végezzük a gyakorlást? Amikor rutint alakítunk ki, érdemes egy adott időszakot belőni, és minden nap, ugyanakkor végezni. Így könnyebb hozzászoktatni magunkat a gyakorláshoz. Azért szoktam a reggeli órákat ajánlani, mert ott a legkönnyebb elvenni magunktól időt. Ha korábban kelsz fel 5-10 perccel az sokkal könnyebben megoldható, mint a délutáni rohanásba beilleszteni, amikor egyéb események is mindig beeshetnek. Ráadásul a reggel végzett csikung feltölt energiával, pár hét múlva már a kávé sem fog hiányozni, ha eddig fogyasztottál. Természetesen, ha be tudod ütemezni, akkor a délutáni, kora esti csikungozás is nagyon hatékony tud lenni. Ilyenkor könnyebben elalszunk és jobbat is szundítunk. Nincs konkrét időpont, amikor ne szabadna gyakorolni. Mondjuk este 10-kor már nem érdemes olyan gyakorlatokat végezni, amik egyébként is emelhetik az energiaszintünket.

Ami kérdésként fel szokott még merülni, hogy hányszor lehet naponta végezni a gyakorlatokat? Erre sincs konkrét válasz. Itt is érdemes megtalálni az egyensúlyt. Valószínű, hogy nem lesz mindig egyformán sok időd. Lehet olyan életszakaszban vagy, hogy amikor elkezded annyira élvezed, hogy naponta ötször, hatszor is szívesen elvégeznél egy-egy gyakorlatot. Ha teheted, tedd azt. Ezt nem lehet túladagolni. Azonban a gyakorlás ne legyen egy gyorsan letudom és már futok is tovább mozgás. A csikungnál mindig adjuk meg az időt, csendesítsük le az elmét, kicsit figyeljünk magunkra. Ha ezt egy nap egyszer tudjuk megvalósítani, az sem gond. Ha kétszer, szuper. De inkább legyen ez napi egy-kettő, mint olyan öt-hat alakalom, amikor nem tudjuk átadni magunkat az igazi gyakorlásnak.

A csikung nem szenzáció keresése. Nem az a lényeg, hogy az energiát érzékeljük a kezeink között vagy nem. Üdvözöljük ami jön, amit érzünk és ha semmi sem jön, az még lehet jobb is! A taoista Lao ce úgy vélte: „Ne zárd be a csikungot dobozba, merev keretbe, a hely vagy idő körülményeibe. Éppen ellenkezőleg, állj hozzá rugalmasan és könnyedén. Egyszerűen hagyd, hogy ez a művészet fokozatosan áthassa mindennapi életedet.”

Csak lassan sződd, hétről hétre.

Miután ez a napi 5 perc csikung gyakorlás rendszeressé vált, jól esik minden nap végezni, adj hozzá egy további gyakorlatot, és figyeld meg, hogyan illeszkedik a mindennapi életedbe. Ebben a szakaszban már létrehoztál egy teret magadnak, ahol rendszeresen gyakorolsz, amit az idő magába zár. Nem azt fogod nézni, hogy eltelt-e már az 5 perc, csak azt érzékeled, hogy jól esik. Ismét gyakorolj két vagy három hetet, és variáld a mozgásokat, ahogy akarod. Később választhatsz és összpontosíthatsz specifikus mozgásokra, konkrét célokkal, de egyelőre ne vesd magad semmiféle korlátozás alá, gyakorolj szabadon, egyszerűen biztosítva a folyamatosságot és rendszerességet. Ismét gyakorolj néhány hétig, majd hozzáadhatsz egy további gyakorlatot a napi mozgáshoz. Figyeld a tested, vizsgáld meg az igényeid, a lényeg a következetesség, nem a mennyiség. Ezt nem tudom elégszer megismételni. A mini1 és mini2 csikung tanfolyam is segít ebben. Egy-egy gyakorlatot megtanít, majd lépj tovább, amikor úgy érzed, hogy egy újabbra van szükséged.

Tehát ismétlem, hogy a rendszeresség és a folytonosság elsőbbséget élvez a mennyiséggel és az intenzitással szemben. Amikor eljutottál arra a szintre, hogy nem tudod elképzelni, hogy kimaradjon a napi gyakorlás, amikor már elsőbbséget élvez a csikung minden másnál, akkor tudsz szintet lépni és az egy-egy gyakorlatot felváltani gyakorlatsorral. Ilyenkor a napi 5-10 perces foglalkozás szintet fog lépni és 15-20 percet fogsz a csikungnak szentelni. Ez általában max 8-10 gyakorlatra, inkább 6-8 gyakorlatra korlátozódik. Ez lesz az alap, ami biztosítja a rendszereséget és a stabil gyakorlást.

Egy-egy gyakorlatsort végezz jó pár héten keresztül. Minden nap, ugyanazt a gyakorlatsort. Idővel már magadtól fogod végezni. Nem lesz szükséged a videókra, amiket a tanfolyamok keretében megtalálsz. Ahogy telnek a napok, egyre tökéletesebben fognak menni és érezni is fogod a változást, hogy melyik mozdulat, hogy lesz egyre jobb és jobb.

Azokon a napokon, amikor van kedved, energiád, és amikor több időd van, végezz hosszabb gyakorlatsorokat. De anélkül, hogy telítenéd magad. Ne sértsd meg a napi lendületet, nincs értelme egy nagy csikung foglalkozást végezni, ha másnap már nem éreznéd a késztetést, hogy elvégezd a kisebb rutinod. A hosszabb gyakorlatsorok, melyek lehetnek fél vagy akár egy órásak is, szintén megtalálhatóak a Start tanfolyam keretében.

Természetesen biztosan lesznek olyan napok, amikor nem fogod elvégezni még az 5 perces csikungod sem. Ne ess pánikba, előfordulhat egy átmulatott éjszaka után, vagy ha beteg vagy, esetleg mást sportoltál és elfáradtál, hogy kimarad egy alkalom. Mindig lesznek előre nem látható események az életritmusodban. A lényeg, hogy nem baj, ha egy-egy nap kimarad, de ha már három, öt nap esik ki, akkor megint nehezebben fogsz majd hozzá az 5 perces csikungodnak is.

Egy kis történet…

Képzelj el egy cserepes növényt, amelyet bőven megöntözöl egy liter vízzel, majd 3 hétig száraz és meleg éghajlaton hagysz víz nélkül, amíg nyaralni mész. El tudod képzelni az eredményt? A legtöbbször mégis, így gyakorlunk. Hetente egyszer vagy kétszer járunk egy-egy foglalkozásra legyen az bármilyen mozgás, aztán a következő edzésig semmit nem végzünk. Most képzeld el, hogy ahelyett, hogy távozásod előtt több liter vizet adnál a gyönyörű szobanövényednek, telepítesz egy csepegtetőt, ami állandóan ellátja pont annyi vízzel, mint amennyire szüksége van. Ez pontosan a napi 15-20 perces csikungod. Cseppenként, apránként, pillanatról pillanatra táplálod a Chi-det, és hidd el, akárcsak a növényen is látható lesz a fejlődés, számodra is jönni fognak az eredmények, anélkül, hogy sürgetnéd.

Ez a kis történet és a mondandója az, amely elvezetett engem is oda, hogy olyan tanfolyamokat alkossak meg, amik keretében gyakorlatról gyakorlatra haladhatsz, majd gyakorlatsorról gyakorlatsorra, végül az öt elem tana szerinti tematikus gyakorlással dolgozhatsz magadon.  Lásd a mini1 és mini2 tanfolyamot, amik segítenek a napi 5 perces csikungozásban. Majd a Start tanfolyam, ami az elméleti hátteret is hozzáteszi és elvezet oda, hogy megtanulj 15-20 perces gyakorlatsorokat. Ezek a tanfolyamok precízen és tudatosan lettek így megalkotva, hogy lehetővé tegyék számodra a rendszeres és folyamatos gyakorlást. A gyakorlatok bősége és sokszínűsége, amelyeket a Start tanfolyam keretében megtalálhatsz, segíteni fog a rövidebb és a hosszabb gyakorlásban is. Így lesz a chi-d erős, így lesz az áramlás benned akadálymentes, így leszel napról napra egyre egészségesebb. Így fogsz olyan megtapasztalásokat átélni, amikre előtte nem is gondoltál. Érezni fogod az energiát, érzékelni fogsz olyan dolgokat, amiket előtte nem. Erősödni fog a tested és egyben a szellemed is. Amiről, ha többet akarsz tanulni, akkor csatlakozz az Öngyógyító Tudástárhoz is, mely spirituális szinten fog fejleszteni. Akik csatlakoztak és akartak fejlődni már máshogy tekintenek a környezetükre, magukra és saját világukra, sorsukra.

Facebook
Pinterest

Köszönöm a megosztást!

Ehhez az oldalhoz 10 komment érkezett

  1. Bellér Viktória

    Köszönöm a lehetőséget, hogy tanulhattok, további sikereket kívánok!

  2. Králik Józsefné Éva

    Így igaz, ” csak lassan és szépen, ahogy csillag megy az égen, úgy érdemes ”
    Köszönöm

  3. Fehér Jolán

    Ez így igaz! Én már több mint két hónapja hogy megvásároltam a start tanfolyamot ,azóta is mindennap végzem a gyakorlatokat. Egy idő után mindig teszek hozzá egy újabb gyakorlatot! Nagyon szeretem csinálni és sok pozitív tapasztalatom van amióta végzem! Soha nem fogom abba hagyni.!!

    1. Orlovits Józsefné

      Igen! Én 6 hónapja végzem ugyanazt a 20 perces reggeli gyakorlat sort Egy napot sem hagytam ki , érdemes megfogadni István tanácsait mert valóban így működik.

  4. Szamkó Árpádné

    Köszönöm a meggyőző érveket, megpróbálom elsajátítani.

  5. Katjapema

    Köszönöm a cikket István! Szinte minden kérdésemre megkaptam a választ, amik a gyakorlás során felmerültek bennem.
    Én a mini1 után rendszertelenül gyakoroltam. Elkezdtem István írásait olvasgatni, amik egyre fokozták bennem a lelkesedés és a vágyat, hogy rendszeressé tegyem a gyakorlást. Az “áttörést” bennem a március 7.-i élő közös fa elem gyakorlás hozta meg.
    Úgy érzem, ez a gyakorlat sor megszolított. Mindig is jó kapcsolatom volt a fával, faműves végzettségű vagyok. Amíg fent volt a video a neten minden reggel elvégeztem, és sokszor este is. Nagyon szeretem végig hallgatni István tanításait az adott szervről amire dolgozunk és az adott elemről a gyakorlatok között. Közben megvásároltam a Tudás tárban azt a csomagot, amivel tovább tudtam folytatni a fa elem gyakorlását (és hozzá csaptam az úszó sárkányt is) , amit a mai napig rendszeresen végzek, pedig eddig még nem sok mindent tudtam rendszeressé tenni az életemben. Érzem a változást magamban! Fizikálisan mindenképp, és mások pedig a megjelenésemben látnak változást.
    Szóval, mindenkit csak biztatni tudok, hogy végezze ezeket a szelíden formáló gyakorlatokat, amik napról napra teszik a dolgukat, mint a patak, ami a köveket formázza.
    Hálás köszönet a munkádért István! A legjobbakat kívánom!

  6. Tóthné Tokay Erika

    Köszönöm szépen a lehetőséget! 🙏

  7. Kiss Ferencné Edit

    Köszönöm az utmutatásokat, solat segít nekem, mint kezdőnek.

Vélemény, hozzászólás?